תמ"א 38 – תמונת מצב אוגוסט 2011

אולי זה בגלל רעידת האדמה שארעה בהאיטי, ואולי בגלל רעידת האדמה שארעה בלב הים בסמוך למזרח יפן וגרמה לגל צונאמי ולהרס קטלני בנפש וברכוש, כך או כך, אין ספק כי נושא ההיתכנות של רעידות אדמה בארץ שב ועלה, ונידון שוב באמצעי התקשורת השונים.

מדי חודש, מתרחשות בעולם, מעל מאתיים רעידות אדמה בעוצמות שונות, אשר גורמות לא אחת לנפגעים בנפש, להרס מבנים ולאבדן רכוש. ישראל, הממוקמת על השבר הסורי האפריקני, אינה חסינה מפני רעידות אלה, ואכן, במאה השנים האחרונות, אירעו עשרות רעידות אדמה בארץ, כאשר האחרונה שבהם התרחשה בתחילת אפריל, השנה.

רעידת האדמה שארעה בחודש אפריל 2011, החלה באזור כרתים, הורגשה בארץ, ולא גרמה לנפגעים ומפגעים, לעומת זאת, בשנת 1927, ארעה בארץ אחת מרעידות האדמה החזקות ביותר, שגרמה למותם של 500 איש, ופציעתם של 700 אנשים, יחד עם נזקי מבנים ורכוש בארץ ובשטחים סביב לה. רעידת אדמה חזקה נוספת, ארעה בשנת 1837, אז נהרסו הערים צפת וטבריה, ואלפי תושבים נהרגו.

רעידות אדמה אלו ואחרות, הביאו חוקרים רבים למסקנה, כי רעידות האדמה מתרחשות במחזוריות מסוימת, ובארץ, עשויות להופיע כל 90 שנה בממוצע. לכן, על פי תרחישים של מומחים כיום, עד לשנת 2020 אנחנו צפויים לעמוד מול האסון הסיסמי הבא, שעלול לגרום לעשרות אלפי הרוגים ופצועים, ומאות תושבים שיארו ללא קורת גג.

הערכת המצב המפחידה הזו, היא כנראה זו שהובילה את מדינת ישראל לאשר, באפריל 2005, את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, או בשמה הנפוץ והמקוצר יותר: תמ"א 38.

מהי תוכנית תמ"א 38?

מאז 1975, נקבע במדינת ישראל תקנון, המחייב כל מבנה לעמוד בדרישות התקן לעמידות מבנים ברעידות אדמה. תקנון זה, חל על בנייה חדשה בלבד, וכך, רוב המבנים אשר הוקמו לפני שנת 1980, אינם עומדים בתקן.

על פי התוכנית תמ"א 38, כל מבנה שאינו עומד בתקנים, והוקם לפני שנת 1980, זכאי לחיזוק המבנה בתנאים מועדפים. אך, מכיוון שלצורך חיזוק מבנה יש צורך בהשקעת משאבים כספיים עצומים, הוחלט כי, בכדי לעודד את יישום התוכנית, כל תושבי מבנה רעוע, יוכלו ליצור קשר עם קבלן / יזם, אשר תמורת לקבלת זכויות בנייה במבנה, ידאג לחיזוקו בפני רעידות אדמה.

במילים אחרות, בכדי לחסוך מדיירי המבנה את ההוצאות הכרוכות בחיזוקו וייצובו, יכולים הם לחתום חוזה עם קבלן, לפיו, יוכל הוא להוסיף דירה / קומה נוספת בבניין, תמורת התחייבותו לבצע מספר סעיפים, ובכללם: חיזוק המבנה בפני רעידות אדמה, בנייה והוספת מעלית, הוספת חדרי ממ"ד, שיפוץ חיצוני של הבניין, הוספת מרפסת שמש, ועוד.

תמונות המצב בארץ

למרות היתרונות הרבים של התוכנית, המעלה את ערך המבנה בעשרות אחוזים ומאפשרת לתושבי הבניין לישון בשקט ביודעם כי הם בטוחים בפני רעידות אדמה, נראה כי מאז שנת 2005, מעטים מאוד הם הערים אשר החלו ביישום התוכנית בשל בעיות ביישום תמ"א 38 וזאת ממספר סיבות.

על פי דו"ח מבקר המדינה, מרץ 2011 "עמידות מבנים ותשתיות ברעידות אדמה- תמונת מצב", נראה כי תוכנית תמ"א, אשר הייתה אמורה לעודד חיזוק של יסודות מבנים, לא השיגה את יעדה. בדו"ח הביקורת נמצא, כי ההטבה (מעורבות יזם בתהליך חיזוק המבנה ומכירת תופסות הבנייה לצורך מימון החיזוק), לא היוותה תמריץ ממשי לתחילת הבניה, ובאזורים בהם הביקוש לדירות נמוך , כמו באזורי הפריפריה, חיזוק המבנה ובניית דירות נוספות, לא תהיה משתלמת לקבלנים, ולכן, התוכנית לא יצאה לפועל.

לפי הדו"ח, נמצא כי, גם באזורי המרכז, בהם משתלם היה לבצע את תמ"א 38, היישום התקדם באופן מאוד איטי, ומתוך מעל 500 בקשות שהוגשו לחיזוק המבנים, בפועל, חוזקו פחות מ-10%. תמונת המצב חמורה עוד יותר, כאשר מתייחסים לכך, שמספר הדירות הדרושות חיזוק, עומד על מעל מליון דירות.

להלן השוואה חלקית בין מספר ערים גדולות בארץ:

העיר מספר הבקשות לתמ"א 38 מספר הבקשות שאושרו מספר המבנים שחוזקו בפועל
אשדוד 27 16 6
אילת 1 1 0
באר שבע 0 0 0
הרצליה כ-50 25 2 (ואחד נוסף בביצוע)
רעננה 44 12 כ-4
עכו 2 0 0
חיפה 59 25 5
טבריה 0 0 0
בית שאן 0 0 0
צפת 0 0 0
תל אביב 119 19 3
רמת גן 80 15 8
חולון 16 15 (נמצאים בתהליך אישור) 1
קרית אונו 2 (סה"כ כ-160 מבנים) 0 0
בני ברק 5 5 0

תמונת המצב הנוכחית, נובעת ממספר סיבות, ובכללן:

1. חוסר כדאיות כלכלית לחיזוק ובניית דירות באזורי הפריפריה
2. חשש של התושבים מאי הסכמה עם יזמים / אדריכלים, ומהתפטרות של קבלנים שעשויה ליצור לא מעט בירוקרטיה, אי סדר, ומעורבות משפטית
3. תיקון וחקיקה של תקנות נלוות לתמ"א 38, שנועדו לתמוך ביישומה, נעשה רק בין השנים 2007-2009
4. איטיות הפעולה של הרשויות בארץ, ומחלוקות בנוגע לגורמים האחראיים ליישום התוכנית ועוד

מסקנות עיקריות

על פי תמונת המצב בארץ, אשר באה לידי ביטוי באופן בולט בטבלה לעיל, אכן ניכר, כי באזורי הפריפריה הצפונית והדרומית, ובכללם הערים אשר נמצאות בסיכון הגבוה יותר לפגיעה מרעידת אדמה (קרית שמונה, טבריה, צפת, בית שאן)- כלל לא הוגשו / הוגשו בקשות מעטות מאוד ליישום תמ"א 38. בנוסף, גם בערי המרכז, אשר הציגו עשרות בקשות ליישום התוכנית, אחוז קטן מאוד מהבקשות, יצאו לפועל. על פי דו"ח מבקר המדינה, על גורמים בכירים בממשלה, ובכללם ראש הממשלה, שר התשתיות הלאומיות ושר הבינוי והשיכון, להקצות למשרדי הממשלה תקציב מיוחד לטיפול בנושא, ולעקוב אחרי ביצוע התוכנית.